Minder slachtoffers
Het Centraal Planbureau en het Planbureau Leefomgeving hebben een studie gedaan naar de effecten van politieke maatregelen op autorijden, ov, milieu en verkeersveiligheid met de doorrekening van kosten en overheidsinvesteringen. Dinsdag 7 juli wordt dit plan overhandigd aan de regering, Tweede Kamer en politieke partijen, in de aanloop naar de verkiezingen van 2021.
Het dragen van een fietshelm voor kinderen en berijders van e-bikes bespaart jaarlijks relatief veel dodelijke slachtoffers, ongeveer 45 verkeersdoden. Dat is bijna 7% van het totale aantal verkeersdoden per jaar. Daarnaast zou deze maatregel duizenden ernstig gewonden voorkomen. Momenteel is een fietshelm overigens al verplicht bij het gebruik van een speed-pedelec, waarbij de maximale snelheid geen 25 maar 45 kilometer per uur bedraagt.
Niet iedereen voorstander van een fietshelm
De plannen van beide planbureaus zijn niet door iedereen enthousiast ontvangen. Daags na de berichtgeving plaatste De Gelderlander op haar site een enquête over dit onderwerp. Van de ruim 5000 stemmen was slechts 20% voorstander.
Ook de Fietsersbond sprak zich in het verleden al kritisch uit over een verplichte helmplicht. De organisatie denkt dat mensen het vervelend vinden om een helm te dragen, waardoor die minder zullen gaan fietsen. Een vergelijkbaar effect was in het voorjaar van 2019 zichtbaar in Amsterdam, waar met name jeugd door de helmplicht hun scooter inruilde voor een e-bike. Daarnaast stelt de Fietsersbond dat de buitenlandse onderzoeken waar de planbureaus naar verwijzen niet direct te vertalen zijn naar de situaties in Nederlandse steden.
Fietshelm beschermt kwetsbare groepen
Of een fietshelm verplicht wordt of niet, feit is dat het dragen van een helm onder kwetsbare groepen veel leed kan voorkomen. Met name voor kinderen en senioren, waarbij stabiliteit en reactietijd (nog) niet optimaal zijn.
En wordt de fietshelm straks verplicht? Dan vind je bij Stella meerde comfortabele fietshelmen die ook nog eens gezien mogen worden!